Vorige week werden we opgeschrikt door een bericht in de krant dat organisaties in de jeugdzorg van wethouder René Peeters een brief hadden ontvangen, waarin ze opgedragen werden de toegang tot de jeugd-ggz en residentiële zorg te beperken. Omdat het geld op is, betaalt de gemeente alleen nog maar directe hulp bij crisis, bij een door de kinderrechter opgelegde maatregel of bij een ernstig probleem. In alle andere gevallen moeten kinderen maar langer wachten op behandeling. GroenLinks is hier verbijsterd en boos over.

De gemeenteraad heeft de afgelopen jaren intensief met het college gesproken over de veranderingen op het sociaal domein. Onlangs hebben we nog een nieuw beleidsplan sociaal domein vastgesteld. De jeugdzorg is daarbij altijd wel een zorgenkindje geweest, omdat cijfers niet goed boven tafel te krijgen waren, partijen niet goed samenwerkten en het niet lukte om kinderen minder zware zorg te verlenen en meer thuis op te vangen. Het college was vorig jaar optimistisch over het lage aantal jeugdigen dat zorg nodig had, en stelde het budget naar beneden bij. GroenLinks heeft het college er toen al op gewezen dat deze cijfers niet klopten, dat wij hele andere geluiden hoorden van inwoners.

Dat bleek begin dit jaar maar al te waar te zijn. Er kwamen nog enorm veel declaraties binnen van 2015, waardoor er een flink tekort ontstond.

De gemeente zit nu acuut met een probleem, omdat het geld voor de jeugdzorg op is. Bij veel jeugdorganisaties is het budgetplafond bereikt, waardoor ze geen hulp meer aan jongeren kunnen verlenen. Dit kan alleen nog als de gemeente met extra geld over de brug komt. Wethouders Peeters heeft hiervoor niet gekozen. Hij heeft alle organisaties opgedragen de toegang tot de jeugd-ggz en residentiële zorg te beperken. Kinderen met minder zware problematiek (dyslexie bijv.) zijn hiervan de dupe, omdat zij langer op hulp moeten wachten. Misschien dat er in 2017 een oplossing voor hen is, maar dat is nog lang niet zeker want de aangekondigde maatregelen ter verbetering zullen zeker begin 2017 nog niet van kracht zijn.

GroenLinks is verbijsterd en boos over de hele gang van zaken. Hoe kan het dat wethouder Peeters – op 6 oktober, tegelijk met het vaststellen van het beleidsplan sociaal domein door de raad- een brief naar jeugdorganisaties stuurt met deze dreigende taal? Hoe kan het dat hij dit doet zonder de raad hierover vooraf te informeren? Er zijn genoeg gelegenheden geweest om het acute probleem met elkaar te bespreken. Hij had de raad kunnen consulteren wat te doen. Nee, Peeters heeft volledig op eigen houtje gehandeld en de raad buiten spel gezet. GroenLinks voelt zich gepiepeld en zeker niet in positie gebracht.

Afgelopen donderdag werd René Peeters in een marathonzitting van de raad (tot 3.15 uur) door de hele raad hierover aan de tand gevoeld.  Hoewel Peeters zijn excuses aanbood voor de gang van zaken, bleek uit zijn beantwoording toch sterk dat hij van mening is niets fout gedaan te hebben. Dat riep bij alle partijen –behalve uiteraard D66- zoveel ergernis op dat er een motie van treurnis werd ingediend en later ook aangenomen. Ook GroenLinks was een van de ondertekenaars. Dit leidde tot een coalitiecrisis, waarbij de coalitiepartijen drie uur nodig hadden om met elkaar er uit te komen. Het interpellatiedebat ging hierna verder, waarin de raad alle moeite heeft gedaan de actie van Peeters ongedaan te maken. Dat lukte met een motie waarin het college opgedragen wordt om gewoon alle jeugdzorg te verlenen en daarvoor op zoek te gaan naar budget binnen de begroting. Desnoods gaan we een beslag leggen op budget voor de komende jaren. De komende weken bespreken we de begroting 2017, dus zou er snel zicht op een oplossing moeten zijn.

Peeters zal het vertrouwen richting de raad, maar ook richting staatssecretaris van Rijn die hem aangesproken heeft op zijn actie, moeten herstellen. GroenLinks hoopt dat Peeters heeft geleerd van zijn actie. Dat was eens maar nooit meer.

Willy-Anne van der Heijden