Op 16 en 23 februari praat de gemeenteraad over het mobiliteitsplan Almere. Het mobiliteitsplan is een beleidskader van de gemeente. In het mobiliteitsplan wordt het principe van strikte scheiding van verkeerssoorten in Almere verlaten. De strikte scheiding van fietspaden, busbanen en autowegen is kenmerkend voor Almere en van die lijn afwijken is opmerkelijk
Met de bus of de fiets ben je sneller in het centrum dan met de auto. Ook zorgen die gescheiden verkeersystemen voor een grote mate van verkeersveiligheid. In het nieuwe mobiliteitsplan wordt deze benadering dus deels losgelaten. Waarom? GroenLinks is van mening dat dit een bezuinigingsoperatie is. Het aanleggen van gescheiden systemen en het onderhoud ervan kost bijna 3x zoveel het aanleggen van een stadsstraat waarin fietsen, bussen, auto’s samen met elkaar oprijden. Voorbeelden hiervan zijn de Meridiaan en de Europaboulevard. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid word je hier niet echt blij van.
De wethouder (Steunenberg) wil volgens dit plan: meer mensen op de fiets, een minder strikt de gescheiden verkeersstructuur doorvoeren, de snelle en frequente busverbindingen in stand houden, zorgen voor veilige en prettige looproutes in de stad én een schone straat met weinig CO2 uitstoot. Dat zijn mooie doelstellingen geheel volgens de Almere Principles.
Maar dan nu de praktijk: in het plan is aandacht voor meer autoparkeerplaatsen bij woningen en bij bedrijventerreinen terwijl een aantal gratis bewaakte fietsenstallingen is gesloten. GroenLinks heeft de indruk dat als het om keuzes gaat, er meer gekeken wordt naar de automobiliteit dan naar de fiets en het OV.
Er staan nog wat rare dingen in dit mobiliteitsplan die de verkeersveiligheid geen goed doen: het voornemen om meer vrije oversteekplekken over de busbanen te realiseren en woonwijken waar de maximumsnelheid omhoog gaat naar 50km/u.
Je kunt merken dat organisaties zoals VVN, Fietsersbond en ANWB niet betrokken zijn bij dit plan. Dan had er een beter plan met meer draagvlak gelegen.
GroenLinks wil van de wethouder de toezegging dat deze organisaties bij het uitwerking van dit plan betrokken gaan worden.