Afgelopen donderdag 7 maart werd er in de politieke markt gesproken over de Floriade. Een groot project dat niet alleen lang duurt (2022, dus meerdere raadsperioden), maar ook complex is omdat het vele elementen bevat: het evenement van de Floriade zelf, de Making off, ofwel alle activiteiten eromheen om de Floriade op de kaart te zetten, en de ontwikkeling van het gebied waar de Floriade komt. Complexe processen, die een goede organisatorische en financiële aansturing vragen. Maar processen die ook visie vragen op de betekenis van de Floriade voor de stad:......

Hoe gaan we het thema Growing green cities vertalen naar Almere en naar het evenement van de Floriade?
Hoe zorgen we ervoor dat de Floriade een blijvende extra impuls geeft aan het gebied aan het Weerwater dat Stad met Haven gaat verbinden?
En hoe bewerkstelligen we dat dat niet ten koste gaat van de rest van de stad?

Het College ziet voor de raad alleen een controlerende rol weggelegd en wil hiermee de raad grotendeels buitenspel zetten. Als het aan de wethouder Adri Duivesteijn ligt, gaat slechts een select groepje van raadsleden als volggroep meekijken in de keuken van het Floriadeproces. GroenLinks is daar absoluut op tegen. We hebben dit eerder meegemaakt bij Omniworld en dat is heel slecht bevallen. Het selecte clubje dat daar meekeek, werd meegezogen in een fuik en leed aan tunnelvisie. Dit moet je niet willen. .

GroenLinks wil dat de hele raad met gelijke informatie mee kan doen aan zowel visievorming als controle. Samen met VVD en D66 hebben we nagedacht hoe dit zou kunnen. Binnenkort komen we met een agendavoorstel om dit samen met de raad te bespreken.

GroenLinks wil dat de Floriade iets wordt van alle inwoners