Het leek een ideale kans om het doel ‘Almere Energieneutraal in 2022’ binnen bereik te brengen: het verzoek van het Rijksvastgoedbedrijf om langs de A6 bij de Trekweg in Almere buiten een zonneveld van 40 hectare aan te leggen. Het liep anders.

De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om in 2022 energieneutraal te willen zijn. Het college is ermee aan de slag gegaan en met dit voorstel gekomen. GroenLinks steunde dit voorstel van harte.

Er waren drie insprekers die zich hartstochtelijk tegen dit zonneveld uitspraken. Zij verwezen voor wat betreft de participatie naar het ‘vernietigende oordeel’ van Burgerparticipatie Almere. Dat oordeel is volgens ons helemaal niet zo vernietigend. Hun negatieve oordeel betrof alleen het proces vóór 2017. En de BPA wordt door GroenLinks zeer gewaardeerd, maar in dit geval onderschrijven wij hun conclusie niet. GroenLinks vindt het moment waarop bewoners zijn betrokken wel logisch, want tijdens het onderzoek was deze locatie niet definitief in beeld. Wij vinden het te betreuren dat in deze bespreking zo gemakkelijk voorbij is gegaan aan de inbreng van de bewonersadviesgroep en zo’n grote nadruk is komen te liggen op hetgeen de drie insprekers naar voren hebben gebracht.

Dan het plan:
Het gebied is 93 hectare. In het collegevoorstel wordt 40 hectare gebruikt door het zonneveld. Daar tegenover staat dat 53 hectare -direct in het zicht van bewoning- enorm zou worden opgewaardeerd. Het zou niet alleen een groene zichtlocatie worden, maar een locatie die voor een groot deel publiekelijk toegankelijk wordt en waar de biodiversiteit wordt verbeterd. Het collegevoorstel maakte het mogelijk om in een opgewaardeerde landschappelijke inpassing voor duizenden huishoudens duurzame energie op te wekken.

De discussie aan tafel was af en toe verhit. Er bleek geen meerderheid te zijn voor 40 hectare. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad een amendement van de ChristenUnie aanvaard waardoor er een zonneveld van 20 hectare komt. Natuurlijk betreuren wij het dat er geen draagvlak was voor een zonneveld van 40 hectare, maar wij zijn uiteindelijk wel blij dat de raad gekozen heeft voor de aanleg van een zonneveld. Maar deze keuze gaat wel ten koste van de duurzaamheidsopgave en van de opwaardering van het overige groene gebied in het plan. Dat blijft nu een kale groene vlakte.

- Joske Galiart, raadslid GroenLinks Almere