Woensdag 16 januari organiseerde GroenLinks een bijeenkomst in de kantine van Camping Waterhout over de uitbreiding van de A6. Bewoners, bestuurders van de tuinvereniging en een afgevaardigde van de stadsweiden in Stedenwijk-Zuid wilden weten wat gevolgen voor hen zijn van de verbreding van de A6. Zij waren bang voor meer geluidsoverlast, fijnstof en aantasting van de natuur.
Ondanks de sneeuw waren er zo’n 20 mensen aanwezig in de gezellige kantine waar twee houtkachels stonden te loeien. Jan Kolvoort van Rijkswaterstaat legde uit dat de geluidsoverlast zal meevallen omdat er geluidsarm asfalt gebruikt gaat worden. Omdat de huizen op 500 meter staan, valt de overlast van fijnstof erg mee. Een en ander blijft ruim onder de wettelijk toegestane norm. Jan Kolvoort gaf echter aan dat dit niet betekent dat geluid niet als overlast ervaren zou kunnen worden omdat dit een persoonlijke ervaring is.
Door de uitbreiding gaan watergangen anders lopen. Tussen de volkstuinen en de huizen komt een watergang van 10 meter breed. Dit gaat ten koste van wat tuintjes, maar volgens de bestuurders van de tuinvereniging kan dat probleem organisatorisch worden opgevangen door bijvoorbeeld een en ander in de toekomst anders in te richten.
Er was onduidelijkheid over de eventuele verplaatsing van het transferium van de oorspronkelijk geplande overkapping boven de A6 in de richting van de Floriade. Jammer dat er geen gemeentelijke ambtenaar was die daar iets over kon zeggen. De meeste bewoners waren opgelucht toen ze hoorden dat de verbreding van de A6 aan de zuidkant kwam te liggen.
Duidelijk werd dat bij de verbreding van de A6 en de inrichting van het aangrenzende gebied zowel Rijkswaterstaat als de gemeente betrokken zijn. Op deze avond werden de plannen van de gemeente niet toegelicht, omdat de heer Kolvoort van Rijkswaterstaat is en zich moest beperken tot de A6. Daarom hebben wij afgesproken om in mei een vervolgbespreking te organiseren met Rijkswaterstaat en ook de gemeente erbij. De belanghebbenden en wij zijn benieuwd hoe de gemeente de afritten, het transferium en de watergangen gaat regelen.
De actuele vraag van dit moment is: wordt gezien de bezuinigingen op de grote infrastructurele werken de verbreding van de A6 nog wel doorgevoerd op de geplande wijze en wijzigt er iets in de tijdsplanning? Het worden wat dit betreft spannende weken. Wordt er negatief beslist over de uitbreiding van de A6 dan is een volgende bijeenkomst in deze samenstelling wellicht niet nodig, maar zal er behoefte zijn aan veel bredere informatie aan alle belanghebbenden.
GroenLinks houdt dit in de gaten!