Vrijdagmiddag 12 december brengt een delegatie van GroenLinks symbolisch een manifest vanuit Breda, via Utrecht naar Almere. De burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma, neemt dit manifest om 14.30 uur in het gemeentehuis van Almere in ontvangst. Lees verder...
Vincent Bijlo voorziet de gebeurtenis van commentaar. GroenLinks afdelingen uit de gemeenten langs de spoorlijn, de statenfracties en de Tweede Kamerfractie vinden het onbegrijpelijk dat minister Eurlings deze ‘missing link’ in het Nederlandse spoorwegnet niet in zijn plannen opneemt. De files blijven verder uitdijen en de bereikbaarheid van de steden loopt vast zonder klimaatbestendig alternatief. Het GroenLinks manifest pleit voor een spoorlijn Almere-Utrecht-Breda (AUB) langs de oostkant van de A27.
De behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat en van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) op 15 december a.s. is de aanleiding van het manifest met de dringende oproep aan minister Eurling. Een eerdere motie van de Tweede Kamer dit voorjaar om de mogelijkheden van de spoorlijn Utrecht-Breda te onderzoeken heeft er niet toe geleid dat de spoorlijn in het MIRT is opgenomen. Het onderzoeksbureau Goudappel Coffeng heeft berekend dat het traject Utrecht-Breda (met 3 dure bruggen) circa 2 miljard euro kost. Met name Almere, Utrecht, Gorinchem, Oosterhout en Breda zitten klem of worden in hun groeimogelijkheden belemmerd. De wethouders van gemeenten langs de A27, die dagelijks de problemen van hun slechte bereikbaarheid ondervinden, hebben bij de minister op deze spoorlijn aangedrongen. In de regio Utrecht zijn onlangs de Pakketstudies verschenen waarin toekomstplannen voor de infrastructuur worden gepresenteerd. De verbetering van de infrastructuur wordt alleen gezocht in meer asfalt en nieuwe wegen; de spoorlijn Almere-Utrecht-Breda ontbreekt. De weerstand tegen een nieuwe weg door Leidsche Rijn en door Amelisweert is groot. Op initiatief van de Utrechtse statenfractie hebben de afdelingen, statenfracties en Tweede Kamerfractie van GroenLinks de koppen bij elkaar gestoken voor een beter bereikbaarheidsalternatief. Immers, de klimaatverandering, de luchtkwaliteit en de energieschaarste vragen om een andere benadering dan asfalt. Volgens GroenLinks moet de spoorlijn langs de A27 er komen, om nieuwe wegen en verbredingen te voorkomen en de bereikbaarheid vlot te trekken.
Het voorstel van GroenLinks behelst een tracé langs de oostkant van de A27. Door een bundeling van de infrastructuur wordt het landschap niet aangetast.
Meer informatie? Jolanda van Dijk, jwvdijk@xs4all.nl, 06-44622938