Almere is de grootste stad van Flevoland waar ongeveer de helft van alle Flevolanders wonen. De stad heeft een grote ontwikkelopgave: groei van 60.000 woningen, veel nieuwe sport-, cultuur- en onderwijsvoorzieningen en 100.000 nieuwe banen. Vanuit verschillende programma’s investeert de provincie fors in de ontwikkeling van Almere. Alleen door goed samen te werken is de enorme ontwikkelopgave tot een goed einde te brengen. Almere wordt steeds meer een volledige stad. Het heeft een schouwburg, een bioscoop met meerdere zalen en de jeugd vindt haar plek in de stad. Het studentenleven heeft een impuls gekregen met de komst van hoge school Windesheim, een echte studentenstad is Almere nog niet maar dat heeft tijd nodig. Om de studenten blijvend aan Almere te binden is meer nodig, bijvoorbeeld de studentenhuisvesting kan beter.
De provincie is niet alleen een samenwerkingspartner maar heeft ook een duidelijke regierol. Zo zorgt ze voor een goede bereikbaarheid van bedrijventerreinen, onderhoud ze het provinciale wegennet, voor Almere bijvoorbeeld de Hoge Ring. De provincie speelt ook een belangrijke rol bij ruimtelijke ordening, natuur, milieu, hoger onderwijs en economie. De provincie controleert tevens of de gemeenten niet te veel geld uitgeven en geeft goedkeuring aan de gemeentelijke begroting. De provincie heeft dus belangrijke taken. De provincies opheffen als bestuurslaag, zoals sommigen voorstellen, zal leiden tot problemen. Provincies behartigen, in tegenstelling tot individuele gemeenten, het regiobelang. GroenLinks staat wel open voor nieuwe inrichting van het bestuur als het beter kan, maar wel vanuit een goede en gedragen visie. Of een (gedeeltelijke) samenvoeging met de provincie Noord-Holland en Utrecht gunstig is voor Almere is moeilijk te zeggen.
Het beeld is dat Almere gericht is op de metropoolregio Amsterdam en met de rug naar Flevoland toe staat. Bestuurlijk herken ik dat beeld. Dat heeft natuurlijk te maken met de vele samenwerkingsvormen met regio Amsterdam / Utrecht. Voor de ontwikkelopgave van Almere komt veel geld rechtstreeks uit Den Haag. Dan is het verklaarbaar waarom Almere gericht is op de Randstad en minder op de rest van Flevoland. Toch hebben Almere en de rest van de provincie elkaar hard nodig om zich te kunnen door ontwikkelen. De ontwikkeling van de Floriade is hier een mooi voorbeeld van. Almere is afhankelijk van goede verbindingen met het omringende land. Om de stad goed bereikbaar en leefbaar te houden pleit GroenLinks voor goed openbaar vervoer. Bij de aanbesteding hiervan vinden we kwaliteit, de milieu belasting, betaalbaarheid en de mate van reizigersvriendelijkheid van groot belang. Verdubbeling van de Flevolijn tussen Almere en Amsterdam is noodzakelijk om te voorkomen dat het spoor volloopt. Om de filevorming op de A27 aan te pakken willen we een spoorontsluiting van Almere richting Utrecht en Breda laten onderzoeken.
Almere Buiten was een intercity station. Vele ‘buitenaren’ hebben zich hierom in dit stadsdeel gevestigd. De NS heeft dit geschrapt tot groot verdriet van de inwoners, die nu afhankelijk zijn van de stoptreinen. Dit kost de reiziger extra tijd en deze treinen zitten regelmatig in de spits overvol. Vele klachten volgen. GroenLinks heeft hier actie voor gevoerd en zal zich blijven inzetten om Almere Buiten weer tot intercity station te verklaren.
GroenLinks maakt zich ook sterk voor andere vormen van duurzame mobiliteit: meer wandel- en fietspaden en snelfietsroutes als alternatief voor de auto, bijvoorbeeld tussen Almere-Lelystad. Maar ook meer (snel)oplaadpunten voor auto’s en e-bikes, Langs het provinciale wegennet moet een netwerk van snellaadpunten komen voor elektrische auto's. Ook alle provinciale carpool- en P&R locaties moeten worden voorzien voorzien van deze oplaadpunten. De provincie kan de gemeenten stimuleren om binnen hun woonkernen en bedrijventerreinen voldoende oplaadpunten aan te leggen.
GroenLinks wil dat er in Flevoland veel meer schone energie geproduceerd wordt. Niet alleen energie uit wind maar ook uit zon, biomassa en bodem. Hierdoor gaan we klimaatverandering tegen, scheppen we nieuw werk en worden we onafhankelijk van het gas van Poetin, Arabische olie of schaliegas. Zo is op initiatief van GroenLinks de www.zonatlas.nl/flevoland ontwikkeld. Elke Almeerder kan hiermee online zien of zijn of haar dak van de woning geschikt is voor het plaatsen van zonnepanelen. Per adres toont de atlas de geschatte stroomopbrengst, de investeringskosten en wanneer deze is terugverdiend. In 2014 is, ook op initiatief van GroenLinks, Stichting DE-on opgericht. Een stichting die duurzame energie projecten en energie-besparingsprojecten ondersteunt.
GroenLinks heeft een initiatief genomen om voor de Oostvaardersplassen en aangrenzende natuurgebieden de status van Nationaal Park aan te vragen. Dit gebied verdient deze status! Naar verwachting zal dit meer nationale en internationale uitstraling genereren. Deze status zal het hele gebied een enorme impuls geven voor de recreatie. Dit is goed voor de economische ontwikkeling van Flevoland, zorgt voor extra werkgelegenheid en zal Almere meer met de Oostvaarderplassen verbinden. Natuur en economie gaan hier hand in hand!
Als u uw stem uitbrengt voor Groen Links in de Provincie, brengt u ook een stem uit voor Groen Links in de Eerste Kamer. De leden van de Provinciale Staten kiezen in het voorjaar immers de nieuwe Eerste Kamer en ook daar willen we onze groen en sociaal beleid uitdragen. Op 18 maart is uw stem op GroenLinks daarom dubbel zoveel waard!