Afgelopen donderdag 19 maart ging de voltallige gemeenteraad akkoord met het verder uitwerken van een voorkeursvariant voor de Schaalsprong. De sprong naar 350.000 inwoners medio 2030. Ook GroenLinks ging, afwachtend en kritisch, akkoord...

Lang twijfelden we eraan of dit het juiste moment is om je al uit te spreken voor een voorkeursvariant. Er zijn namelijk veel onduidelijkheden. De belangrijkste daarbij is welke kansen er zijn op het gebied van een nieuwe openbaar vervoerverbinding. Een IJmeerlijn of wellicht een Stichtse lijn? Deze keuze kan erg bepalend worden bij de verdere ontwikkeling van de stad. Mensen moeten namelijk dichtbij een OV-verbinding kunnen wonen, is de visie van GroenLinks.
Ook zijn er plannen op het gebied van buitendijks bouwen. GroenLinks is nog niet zover. Wel willen we er, samen met milieuorganisaties, met open mind naar kijken. Maar bouwen in het IJmeer kan alleen als er sprake is van versterking van de natuurwaarden van het meer. Hiervoor is veel geld van de rijksoverheid nodig. En komt dat er wel? 
Twee belangrijke dilemma’s. We werden over de streep gehaald om toch voor een voorkeursvariant te kiezen door de opmerking dat we voor het optimale moeten gaan. We moeten niet te twijfelend zijn want dan geven we waarschijnlijk onderhandelingsruimte weg.
Het optimale is de Waterstad-plus variant. Hierbij kiezen we voor een alzijdige ontwikkeling. De grootste concentratie woningen komt aan de westkant. Maar alleen met een IJmeerlijn en met een forse investering in het milieu van het IJmeer. Landelijk bouwen vindt plaats aan de Oostkant in de buurt van de Stichtse brug. Dat is de inzet van de gemeente op dit moment. 

Voor Groenlinks komen daar nog een aantal belangrijke aspecten bij, die voor ons bepalend zijn bij de uiteindelijke beoordeling van de plannen. Dit zijn:
-          versteviging van de sociaal economische structuur van de stad
-          een op milieu/klimaatgebied duurzame stad; Almere moet hierbij voorop lopen
Concreet denken we aan Hoger Onderwijs, Culturele voorzieningen, geld voor achterstandenbeleid, forse economische stimulering van het eigen bedrijfsleven. Maar ook aan zonnepanelen, windturbines op grote gebouwen, energieleverende verwarmingssystemen in huizen, gebruik duurzame materialen en een optimaal openbaar vervoerssysteem.
Kortom, we hebben een volgende stap gezet in de onderhandelingen met het Rijk. We zijn er nog niet en of we er uiteindelijk komen hangt ook samen met het partnerschap van de Rijksoverheid en de regio. 

Ruud Pet, fractievoorzitter