Op verzoek van de fractie van GroenLinks heeft een raadspanelonderzoek over het contact van inwoners met de gemeente plaatsgevonden.

Aanleiding hiervoor is dat GroenLinks regelmatig geconfronteerd wordt met inwoners en organisaties die klachten hebben over het contact met de gemeente. De vraag die GroenLinks beantwoord wilde zien is of dit nu incidenten zijn of dat er zaken structureel verbeterd moeten worden door de gemeente.
Het raadspanelonderzoek laat twee belangrijke dingen zien.
In de eerste plaats zijn gelukkig veel mensen tevreden over het contact met de gemeente. Men benadrukt de vriendelijkheid van de medewerkers. In de tweede plaats laat het onderzoek zien dat een aantal dezelfde klachten vaak terugkeren. Het gaat dan vooral om:
-          geen of pas na lange tijd antwoord krijgen
-          het probleem niet oplossen
-          afspraken niet nakomen
-          geen juiste of volledige informatie,
-          niet informeren en communiceren
-          geen duidelijkheid over de (vervolg)procedure
-          niet meedenken, anticiperen
-          onvoldoende kennis van zaken en
-          een afstandelijke houding.

Gezien het feit dat deze klachten met grote regelmaat in de beantwoording terugkomen, bevestigt dit het beeld van GroenLinks dat dit geen incidenten zijn en dat het college onvoldoende presteert op dit vlak. Bij de vervolgbespreking over dienstverlening voor de zomer-vakantie gaat GroenLinks hierover met het college in gesprek. Dit moet verbeteren!

Jolanda van Dijk, raadslid