Bij de behandeling van het onderzoeksrapport Kompaan heeft GroenLinks aandacht besteed aan het niet optimaal functioneren van de Sociale Dienst. Het college onderneemt nu stappen om de bedrijfsvoering op het gebied van toeleiding naar re-integratiebedrijven te verbeteren. Zij laat zich daarbij extern adviseren.
Uit het onderzoeksrapport Kompaan komen geen misstanden naar voren. Geen fraude, geen geldverspilling, zoals een klokkenluider had gemeld. Gelukkig maar.
De bedrijfsvoering is echter niet optimaal bij Kompaan. Dit wordt mede veroorzaakt door een weinig optimale afstemming tussen de gemeentelijke sociale dienst en Kompaan. Prestatieafspraken worden door de sociale dienst niet waargemaakt. Een moeilijk te bemiddelen doelgroep wordt doorgeschoven naar Kompaan. Cliënten die niet door de commerciële bureaus worden geaccepteerd, maar ook niet door de sociale werkvoorziening, de Tomingroep. Kompaan doet het met deze doelgroep naar omstandigheden goed. Is zelfs in staat om geld in te verdienen bij de uitleen van deze cliënten.
De bedrijfsvoeringproblemen zitten bij de sociale dienst. Dat wordt nu aangepakt. Op voorstel van GroenLinks zal er richting raad een extern advies komen ten aanzien van de nieuwe opzet binnen de sociale dienst.
Een ander zorg is het onderbrengen van de cliënten bij de nieuwe werkorganisatie die binnenkort, binnen de Tomingroep, gaat ontstaan als opvolger wordt van Kompaan (dat wordt ontmanteld).
GroenLinks heeft monitoring gevraagd t.a.v. de plaatsing, begeleiding en uitstroom van de moeilijkere doelgroep. Over een half jaar komen er harde cijfers op tafel heeft de wethouder toegezegd.
Ruud Pet, fractievoorzitter