Op 4 april sloot GroenLinks de eerste consultatie van de gemeenteraad af met de oproep aan het college om de Almeerders meer vertrouwen te geven in de nota door het groen juridisch beter te borgen en de burgerparticipatie beter te regelen. Met name deze onderwerpen hielden de gemoederen nogal bezig tijdens de debatavond, die GroenLinks op dinsdag 9 april in Casla organiseerde. Natuurlijk zagen de bezoekers de kansen in deze nota, maar de zorgen overheersten. Er is nu eenmaal veel argwaan onder burgers als gevolg van slechte ervaringen met het bouwen in de parken.

Een bekend CDA-lid roept op om vooral de Parkennota te behouden. GroenLinks neemt dit signaal serieus – niet alleen omdat een GroenLinks-wethouder aan de basis heeft gestaan van de Parkennota – maar vooral omdat de Parkennota tot stand is gekomen in samenspraak met de inwoners. Het is dus niet zo vreemd dat wij de essentie van die Parkennota opgenomen willen zien in deze nieuwe nota. “Gooi geen goede oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt”.

Het ontwikkelkader en de ontwikkelprincipes voor het bouwen in het groen zijn in de concept-nota te vaag en laten te veel ruimte.
Het stelt mensen niet gerust als de nota zegt dat afgeweken kan worden van bestemmingsplannen. GroenLinks vraagt zich daarbij af of dit wel de bedoeling was van de peetvaders van Almere met hun Garden City. De concept-nota stelt namelijk dat het groen-blauwe raamwerk reserveringsruimte bevat voor onvoorziene (gebouwde) stedelijke functies en dat niets(!) wordt uitgesloten.
GroenLinks en andere fracties wezen erop dat dit je reinste vrijbrief is.
Waar kunnen inwoners zich dan nog op baseren als hun park bebouwd dreigt te worden?
Waar wordt de grens getrokken en welk groen is duurzaam veilig?
Het college kan die argwaan wegnemen door hierover concreet te zijn in deze nota.

Toezeggingen
GroenLinks heeft bij de bespreking op 11 april van het college twee toezeggingen gekregen:
1. Alvorens de formele inspraakprocedure te starten zal het college – voorafgaand aan de formele inspraak/ter inzage legging – eerst een openbare informatiebijeenkomst voor belangstellenden organiseren met betrokkenheid van Stad&Natuur en Vereniging Buitenstad.

2.

Het juridisch kader zal in de definitieve nota verhelderd worden, waarbij de samenhang tussen het ontwikkelkader, ruimtelijke plannen en bestemmingsplanprocedures expliciet aan de orde zal komen.

Bovendien zal in de definitieve nota een duidelijke analyse of evaluatie over de noodzaak van dit ontwikkelkader t.o.v. eerdere beleidsnota’s worden opgenomen.

Na de zomer zullen we zien of de nota voldoende is aangescherpt en of GroenLinks groen licht kan geven aan “Kleur aan Groen”. Voorwaarde is dat de nota minder rood getint zal zijn. GroenLinks houdt de vinger aan de pols.