GroenLinks stelt voor om Almeerders, die hun uitvaart niet kunnen betalen en geen nabestaanden hebben, een waardigere uitvaart te bieden. GroenLinks vindt dat zo’n uitvaart niet in alle stilte zou moeten verlopen. Met een persoonlijk gedicht betoont de samenleving meer respect aan de overledene dan in de huidige situatie.

In Almere gaat het om een gering aantal mensen. Slechts in die gevallen, wanneer de Sociale Dienst vermoedt of weet, dat er geen nabestaanden op de uitvaart zullen komen, schakelt men een dichter in.

Volgens de wet op de lijkbezorging is het de burgemeester, die de verantwoordelijkheid heeft voor zijn dode ingezetenen. Die taak wordt doorgaans waargenomen door de Sociale Dienst. Het verschilt per gemeente, hoe men die uitvaart precies vormgeeft. In Rotterdam en Utrecht beperkt 'de service' zich tot de teraardebestelling, in Den Haag en Amsterdam wordt er een aula gehuurd en muziek gedraaid, ook al komt er niemand, in Amsterdam is er zelfs een bloemstuk van de gemeente.

Stichting De Eenzame Uitvaart bemoeit zich met de uitvaart vanaf het moment, dat de Sociale Dienst besluit een dichter in te schakelen. In de grote steden is er sprake van een dichterspoule, geleid door een coördinator, die het contact met de dienst onderhoudt, het werk onder de deelnemende dichters verdeelt, bij iedere uitvaart aanwezig is en zodoende de continuïteit van de aanwezigheid der dichters waarborgt, in Amsterdam gevolgd door een verslag van de uitvaart, die op de site wordt gepubliceerd. In Den Haag en Rotterdam gaat het om een minimaal verslag, in Amsterdam veel uitgebreider. Dat is zo gegroeid. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden de coördinatoren daarvoor betaald. In Almere is vooralsnog geen aparte coördinator nodig, één of twee dichters kunnen dit werk op zich nemen.

Aziz Adahchour, gemeenteraadslid