GroenLinks vraagt in een motie naar een rapportage over de stapeling van de op ons afkomende bezuiningsmaatregelen uit den Haag. Gewoon proactief de aangekondigde maatregelen in het sociale domein overzichtelijk op ’n rijtje zetten en laten zien wat voor gevolgen deze kunnen hebben voor bepaalde groepen, zodat je als gemeente voorbereid bent.
De overige fracties wachten in navolging van het college liever af totdat alles precies helder is wat het gedoogkabinet VVD-PVV-CDA voor de minima in petto heeft.
Het Nicis-instituut heeft samen met Ecorys in opdracht van de G32 een rapportage gemaakt over de stapelingseffecten van de bezuinigingen en de decentralisatie van het sociale beleid.
In deze rapportage is op landelijk niveau al voorgedaan wat wij vragen, waarbij ook al indicatieve cijfers gegeven worden voor Almere. Zo ingewikkeld is ’t dus niet.
Almere hoeft alleen maar een vertaalslag te maken naar de Almeerse situatie. Dit moet hoe dan ook gebeuren.
Citaat uit het rapport: "Het is dan ook van het allergrootste belang dat de steden prioriteit geven aan het ramen van het aantal huishoudens dat getroffen wordt door de stapeling." (pag. 33)
Wij vragen in onze motie om de raad inzicht te geven in de stapeling van lokale en rijksmaatregelen om zo bij het sociale beleid goede afwegingen te kunnen maken.
Als voorbeeld uit het Nicisrapport;
“Neem het echtpaar Henk en Ingrid Jansen dat een bijstandsuitkering ontvangt en twee inwonende kinderen heeft van respectievelijk 21 en 24 jaar. Beide kinderen ontvangen een WIJ-uitkering.
Dit gezin krijgt te maken met de introductie van de toets op huishoudinkomen.
In de huidige situatie heeft het echtpaar Jansen een WWB uitkering voor echtpaar met medebewoners van € 1.182 plus tweemaal een WIJ-uitkering van € 657, wat het huishoudinkomen op € 2.496 brengt. In de verwachte situatie vervalt de WIJ-uitkering van de inwonende kinderen en valt het gezin terug op het nieuwe normbedrag van €1.314, oftewel een inkomensachteruitgang van 47%.”
In het rapport worden ook voorbeelden aangehaald waarbij een (of meer) van de gezinsleden ook nog zorg nodig heeft en bijv. een persoonsgebondenbudget (pgb) heeft. Dan wordt het helemaal dramatisch. In het geval de problemen zodanig escaleren dat het kind uit huis geplaatst moet worden wordt vanaf 2015 van de ouders een eigen bijdrage van €3.400 verwacht.
Huishoudens afhankelijk van een uitkering en daarnaast extra zorgkosten zijn extra kwetsbaar en worden zeker de dupe van de deze maatregelen.
Zij krijgen te maken met de gevolgen van andere wetsvoorstellen en beleidsontwikkelingen, zoals wijzigingen in de Wajong, WSW, AWBZ, WMO en Jeugdzorg.
Deze groep is daardoor extra gevoelig voor stapeling.
Door de gevolgen van deze stapeling kunnen mensen onder het bestaansminimum komen.
Dit werkt door naar andere gemeentelijke beleidsterreinen, zoals de schuldhulpverlening en het gemeentelijk armoedebeleid.
GroenLinks snapt dan ook niet waarom de raad zo’n afwachtende houding aanneemt.
NB. De Nicis-rapportage is bij mij op te vragen via jjmmaas@almere.nl