´Goed OV is belangrijk voor Almeerders. Het biedt een betaalbaar alternatief voor de auto, is duurzamer en is toegankelijk voor mensen zonder rijbewijs,´ aldus raadslid en indiener van het voorstel Jaap Steenkamer.
De nachttrein vertrekt om 01.20 uur uit Zwolle en rijdt via Lelystad, Almere en Amsterdam Centraal naar Schiphol. Om 02.45 uur vertrekt de trein weer terug naar het noorden. Volgens Arriva is de trein handig voor vakantiegangers, nachtwerkers en mensen die uitgaan. Tickets kosten 5, 10 of 15 euro, afhankelijk van de afstand. Reizigers kunnen ze kopen via de Arriva-app Glimble, 9292 of in de trein zelf. Betalen met een ov-chipkaart is niet mogelijk.
De proef duurt twee jaar. Almere en Lelystad betalen elk 100.000 euro per jaar om de trein mogelijk te maken. Als de nachttrein een succes is, kan deze bijdrage lager worden of verdwijnen. Arriva mag de trein laten rijden dankzij Europese regels die concurrentie op het spoor toestaan.
Flevoland had veel behoefte aan de nachttrein. Almere is een snelgroeiende stad met overdag goede ov-verbindingen, maar ’s nachts is reizen lastig. Er zijn dan alleen nachtbussen, taxi’s of eigen vervoer. Op dit moment rijdt de trein alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag. Hoe vaak de trein in de toekomst rijdt, hangt af van hoe populair de dienst wordt. Arriva hoopt op een vaste nachttrein, maar dat wordt pas over twee jaar beslist.
Wethouder Micha Mos van GroenLinks moest knokken voor voldoende financiële steun om het voorstel omgezet te krijgen in de nieuwe treinverbinding. ´Ik ben ontzettend trots dat de nachttrein is gaan rijden. En ik hoop dat Almeerders deze trein steeds meer gaan vinden, om vroeg bij Schiphol te komen, naar hun werk te reizen, of om terug naar huis te gaan na een avondje stappen.´