In februari 2009 is op verzoek van GroenLinks een raadspanelonderzoek uitgevoerd naar het contact van inwoners met de gemeente. Hieruit is gebleken dat de communicatie met de gemeente niet goed verloopt en sterk verbeterd moet worden. Afgelopen donderdag, 29 oktober, is naar aanleiding van

Afgelopen donderdag, 29 oktober, is naar aanleiding van de monitor “meldingen openbare ruimte” en het tevens gehouden raadspanelonderzoek naar dit onderwerp weer gesproken over het contact tussen de gemeente en haar inwoners. En opnieuw bleek hieruit dat de communicatie van de gemeente nog steeds onder de maat is.
Uit de monitor is gebleken dat nog geen kwart van de inwoners tevreden is over meldingen die de openbare ruimte betreffen. Het gaat dan vooral over het ontbreken van communicatie en de afhandeling van de melding. GroenLinks vraagt zich werkelijk af hoe het mogelijk is dat een professionele organisatie zo slecht scoort op iets wat zo vanzelfsprekend zou moeten zijn, namelijk dat als er van de zijde van een inwoner een melding komt dat er van de zijde van de gemeente dan ook een adequate reactie komt. Nu ontbreekt het vaak aan een ontvangstbevestiging, is er geen terugmelding, is er geen informatie over de doorlooptijd, is de afhandeling vaak onvoldoende of zegt men dat er iets afgehandeld is, maar blijkt het probleem niet verholpen. Hoe het ook over zij: de gemeente communiceert hier onvoldoende over.

Hoe nu verder:
Eerste winst van deze bespreking is dat de gemeente het probleem erkent. Dit is wel eens anders geweest. In de tweede plaats worden nu een aantal acties ondernomen om de communicatie te verbeteren zowel in de systemen als in de houding en gedrag van medewerkers. De resultaten hiervan moeten in de volgende monitor van voorjaar 2010 zichtbaar zijn. Ik zou zeggen; drie maal is scheepsrecht!

Jolanda van Dijk, raadslid GroenLinks