Bij het bouwen in het IJmeer-Markermeer is blijkbaar de wens de vader van de gedachte. Een brief van de EU hierover wordt verwelkomd als steun, terwijl in diezelfde brief nadrukkelijk staat dat deze niet mag worden geinterpreteerd als een juridisch verbindend standpunt van de Europese Commissie.
In de bijlage "EU-brief apr09" kan de lezer zelf nalezen wat de Europese Commissie geschreven heeft in antwoord op vragen van de provincie over haar plannen met het IJmeer-Markermeer. Het persbericht van de provincie "EUbrief Pbr Flevoland mei09" ziet deze antwoorden als steun voor haar plannen. Ook Almere Vandaag laat zich meeslepen in de gedachte dat woningbouw te combineren is met natuurbescherming, getuige het artikel van 22 mei met als kop "Europa ziet bouwen in IJmeer wel zitten". En volgens Van der Kroef maken mensen zich druk om niets: "Zo'n brug hoeft helemaal niet lelijk te zijn. Het wordt ook heel hoog, zodat alle bootjes er nog onderdoor kunnen varen."
GroenLinks denkt bij zo'n brug ook aan alle verkeer en transport met de bijbehorende milieubelasting. Bovendien trekt zo'n autoverbinding vele andere activiteiten aan als een magneet. Hoe men dit in overeenstemming wil brengen met de natuurbeschermingsdoelen voor het Natura 2000-gebied IJmeer-Markermeer is voor GroenLinks een raadsel. Voor de EU blijkbaar ook, aangezien zij in de brief nadrukkelijk stelt dat het noodzakelijk is een uitgebreide feitelijke onderbouwing van de maatregelen op het gebied van natuurontwikkeling te verschaffen, alsmede van hun positieve effecten op de gebiedsdoelstellingen en voldoende zekerheid te bieden dat alle componenten van het plan werkelijk uitgevoerd gaan worden. Het plan moet onderworpen worden aan een passende beoordeling volgens artikel 6(3) van de Habitatrichtlijn.
Volgens GroenLinks is bouwen in het IJmeer voor sommigen een natte droom.